۱۳۹۸ اردیبهشت ۱۲, پنجشنبه

نکات تستی کنکور معماری کامپیوتر - ریزبرنامه ریزی


آدرس ریز دستور بعدی ممکن است از چهار راه بدست بیاید:
۱. جمع CAR با یک
۲. پرش شرطی یا غیر شرطی درون حافظه.
۳. نگاشت.
۴. صداکردن و بازگشتن اززیرروالها داخل حافظه کنترل
روتین واکشی به این صورت است: آدرس دستور از PC به AR منتقل شده و دستور از حافظه خوانده میشود و به DR منتقل میشود و سپس PC به سراغ دستور بعدی میرود.
مزایا و معایب روش سخت افزاری نسبت به ریز برنامه ریزی: روش سخت افزاری سریعتر است ولی قابل انعطاف نیست.
مزایا و معایب ریزبرنامه ریزی عمودی در مقابل افقی:  حسن ریز برنامه ریزی عمودی این است که به نسبت دستورات کمتری استفاده میکند ولی ریزبرنامه ریزی افقی توانمندتر است زیرا هیچ محدودیتی در برابر تغییر و اصلاح مجموعه ریزدستورهای یک ریز عمل ایجاد نمیکند برخی از محاسن HM عبارتند:
۱. اجرای همزمان سیگنالهای کنترل با مجموعه ریزدستور یکسان یعنی هر ترکیبی از سیگنالهای کنترلی در یک زمان قابل انگیزش است.
۲. کم بودن نسبی زمان اجرای ریزدستورها. در VMبه زمان اجرای بیشتری نیاز دارد زیرا تاخیرهای مربوط به رمزگشایی فیلدهای ریز دستور کد شده لازم است.
در ریز برنامه ریز عمودی باید با استفاده از رمزگشا ریزعمل تولید کرد ولی در ریزبرنامه ریزی افقی ریزعملها مستقیما در ریز دستور قرار میگیرند یعنی هر بیت خود یک ریزعمل است یا یک سیگنال است و نیاز به رمزگشایی ندارد.
در صورت استفاده از نانو برنامه: ریز دستورات مختلف(به ازای هر کدام یکبار) را در نانو حافظه میریزیم و اشاره گر به هرکدام از آن حالات مختلف ریز دستورات را در میکرو حافظه میگذاریم. در این مساله ها تعداد سیگنالهای کنترلی همان تعداد بیتها میشود و به تعداد لگاریتم شرطها بیت در نظر گرفته میشود.
وجود CDR میتواند عملیات تولید آدرس بعدی و اجرا را همپوشانی کند.
چیزهایی که باید از کتاب خوانده شود: کلمه کنترلی. ریز دستور. ریز عمل. CAR. فرمت دستور. روتین واکشی. طراحی واحد کنترل. ریز برنامه ریزی عمودی و افقی.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر